رفتن به محتوای اصلی
x

سوالات سامانه یکتا ویژه اساتید


ورود به سامانه - پسورد
به هنگام ورود نام کاربری و رمز عبور خود، مرتباً پیام داده می شود که نام کاربری یا کلمه عبور شما اشتباه است. علت چیست؟

1- صفحه کلید انگلیسی

بسیاری از دوستان بدون آنکه متوجه باشند به هنگام ورود نام کاربری و رمز عبور خود،  از صفحه کلید زبان فارسی استفاده می کنند و در این حالت با پیام نام کاربری یا کلمه عبور اشتباه است مواجه می شوند. دقت نمایید در زمان وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور،  صفحه کلید خود را در حالت زبان انگلیسی قرار دهید.

2- حروف بزرگ وکوچک

 در زمان ورود نام کاربری و رمز عبور به روشن بودن یا خاموش بودن کلید capslock خود توجه کنید. سامانه به حروف بزرگ وکوچک حساس است.

3- انتخاب  قسمت اشتباه برای  ورود

شما باید از قسمت احراز هویت مرکزی وارد شوید اما اشتباها نام کاربری و رمز عبور خود را در قسمت ورود سایر کاربران وارد می کنید یا بالعکس.

4- فراموشی کلمه عبور

کلمه عبور را فراموش کرده اید که در این حالت تغییر یا بازنشانی کلمه عبور را کلیک کنید و با ساختن یک کلمه عبور جدید وارد سامانه شوید.

چگونه کد استادی را از سامانه گلستان بگیرم؟

ابتدا با نام و کلمه عبور گلستان وارد سامانه گلستان شوید. سپس از  قسمت آموزش روی  اطلاعات جامع آموزشی استاد کلیک کنید. در قسمت شماره استاد کد 6 رقمی داده شده کد استادی شما می باشد.

اگر (عضو هیئت علمی مدعو) یا ( دانشجوی دکتری و مدرس) باشم، چگونه وارد سایت سامانه درس شوم؟

برای ورود به سامانه یکتا باید از طریق بخش ورود روی صفحه اصلی سامانه یکتا وارد شوید، شماره استادی 6 رقمی در گلستان به عنوان نام کاربری شما می باشد.

پسورد اساتیدی که قبل از ترم اول 1400 با این سامانه همکاری داشته اند همان پسوردی می باشد که مدیر سامانه یکتا آن را صادر کرده اند.

پسورد اساتیدی که در ترم اول 1400 اولین همکاری خود را با سامانه یکتا دارند کد ملی می باشد و با کد ملی  به عنوان رمز ورود می توانند وارد سامانه یکتا شوند. 

اگرعضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان باشم, چگونه وارد سایت سامانه درس شوم؟

برای ورود به سامانه روی احراز هویت مرکزی کلیک کنید تا به صفحه وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور ارجاع داده شوید سپس با شماره پرسنلی 5 رقمي به عنوان نام کاربری و پسورد ایمیل بعنوان کلمه عبور می توانید وارد سامانه شوید.

پسورد ایمیل دانشگاه و سامانه های یکتا، هما و iutbox چیست؟

سامانه های مرتبط به احراز هویت مرکزی همگی دارای یک پسورد هستند. بنابراین پسورد سامانه یکتا با پسورد ایمیل دانشگاهی و سامانه های هما و iutbox یکی می باشد. توجه داشته باشید هر تغییر پسوردی در این سامانه ها برای همه اعمال می شود.

در مدیریت احراز هویت مرکزی نمی توانم پسوردم را عوض کنم، خطا میدهد؟

لازم است از مرورگرهای فایرفاکس و کروم ورژن 60 به بالا استفاده نمایید.

از چه مرورگرهای برای ورود به سامانه الکترونیکی دروس دانشگاه صنعتی اصفهان استفاده کنم؟

ما نسخه آپدیت و به روز Google Chrome و Mozilla Firefox را توصیه می‌کنیم. مورد ديگري كه پیشنهاد می‌گردد اين است كه كش مرورگر خود را پاك كنيد. یك راه ميانبر براي اينكاردر pc ولپ تاپ اين است كه در قسمت خالي مرورگر كليك كنيد و كليدهاي (ctrl+shift+delete) را فشار دهيد.

استاد مدعو هستم و پسورد سامانه درس را فراموش کرده ام چه کنم؟

لطفا در قسمت ورود ساير كاربران روي بازنشاني كلمه عبور ساير كاربران كليك كنيد.

راهنماي آن در قسمت راهنمای بازیابی یا تغییر رمز ورود از طریق سایر کاربران به سامانه یکتا قرار داده شده است.

از طریق بخش احراز هویت مرکزی وارد می شدم و پسورد سامانه را فراموش كرده‌ام چه كنم؟

بعد از وارد شدن به سايت yekta.iut.ac.ir روی گزینه تغییر یا بازنشانی کلمه عبور در مدیریت احراز هویت مرکزی کلیک کنید با این کار به صفحه مدیریت احراز هویت مرکزی منتقل می شوید. روی بازنشانی کلمه عبور کلیک کنید و از طریق پیامک یا ایمیل غیر دانشگاهی کلمه عبور خود را تغییر دهید. در صورتی که شماره ثبت شده شما تغییر کرده از طریق آدرس ایمیل support+sso@iut.ac.ir درخواست تغییر شماره موبایل دهید.

از چه طریقی می توان به سامانه دروس دانشگاه صنعتی اصفهان دسترسی پیدا کرد؟

از طریق آدرس وب سایت yekta.iut.ac.ir یا از طریق لینک سامانه ها بر روی وب سایت دانشگاه صنعتی اصفهان به آدرس iut.ac.ir

نمی توانم وارد صفحه ورود به سیستم سامانه درس شوم، خطای Check your connection or proxy or windows troubleshooter میدهد، چکار کنم؟

این خطا مربوط به تنطیم پروکسی است .لطفا پروکسی خود را غیر فعال نمایید.

از طریق بخش سایر کاربران وارد می شدم و پسورد سامانه را فراموش كرده‌ام چه كنم؟

لطفا در قسمت ورود ساير كاربران روي بازنشاني كلمه عبور ساير كاربران كليك كنيد.

راهنماي آن در قسمت راهنمای بازیابی یا تغییر رمز ورود از طریق سایر کاربران به سامانه یکتا قرار داده شده است.

من دانشجوی فارغ التحصیل هستم و در حال حاضر بعنوان کمک استاد یکی از اساتید هستم، چگونه وارد سامانه شوم؟

حالت اول: اگر شما دانشجوی فعال هستید و فقط استاد شما را بعنوان کمک اساتید سامانه به درس مربوطه اضافه کرده باشند، شما با همان نام کاربری شماره دانشجویی و پسورد ایمیل از طریق لینک احراز هویت مرکزی امین می توانید وارد سامانه شده و هم درسهای ترم خود را ببینید و هم درسی که بعنوان استاد حل تمرین آن هستید را مشاهده و مدیریت نمایید.

حالت دوم: اگر شما دانشجوی فعال هستید و در گلستان اسم شما بعنوان استاد سامانه منظور شده باشد:

شما با نام کاربری شماره دانشجویی و پسورد ایمیل به عنوان کلمه عبور از طریق لینک احراز هویت مرکزی امین می توانید وارد سامانه شده و درسهای ترم خودتان را ببینید.

همچنین با کد استادی که آموزش دانشکده برای شما صادر کرده به عنوان نام کاربری و کد ملی به عنوان رمز ورود از طریق ورود سایر کاربران می توانید وارد سامانه شده و درسی که بعنوان استاد یا کمک استاد آن هستید را مشاهده  و مدیریت نمایید.

 

ورود به سامانه - پسورد
ایمیل - اطلاع رسانی
مطالبی که در تالار اعلانات درس قرار داده می شود برای من ایمیل نمی شود. چه کاری باید انجام دهم؟

لطفا حجم mailbox خود را چک كنيد شاید پر شده باشد که در اینصورت ایمیلی دریافت نمی کنید و لازم است کمی از ایمیلهای پرحجم را از پوشه های inbox و sent پاک کنید و سپس پوشه trash را خالی کنید تا فضای خالی بوجود آید. درغیر اینصورت با ارسال شماره پرسنلی، نام و نام خانوادگی و دانشکده از طریق تیکت  (tkt.iut.ac.ir)، مدیر سامانه مشکل را بررسی می نماید.

چگونه ایمیل دانشگاه صنعتی اصفهان را درخواست کنم؟

ایمیل دانشگاهی برای دانشجویان به طور خودکار ساخته شده و اطلاعات آن برایشان پیامک می‌شود.

همچنین همهٔ دانشگاهیان می‌توانند با رفتن به id.iut.ac.ir در قسمت نمایه، آدرس ایمیل‌شان را ببینند.

می خواهم تمام مطالبی که در تالار اعلانات عنوان می شود برایم ایمیل نشود. چه کاری بايد انجام دهم؟

لطفا ایمیل خود را فیلتر کنید.

من تا چند وقت پیش ایمیل از سامانه درس دریافت می کردم ولی چند روز است دیگر ایمیلی برایم نمی آید. چه كاري انجام دهم؟

لطفا حجم mailbox خود را چک كنيد شاید پر شده باشد که در اینصورت ایمیلی دریافت نمی کنید و لازم است کمی از ایمیلهای پرحجم را از پوشه های inbox و sent پاک کنید و سپس پوشه trash را خالی کنید تا فضای خالی بوجود آید. درغیر اینصورت با ارسال شماره پرسنلی، نام و نام خانوادگی، دانشکده از طریق تیکت  (tkt.iut.ac.ir)، مدیر سامانه مشکل را بررسی می نماید.

چگونه دانشجویان درس از مطالب بارگذاری شده در درس مطلع می شوند؟

اگر استاد در تالار اعلانات درس مربوطه یک طرح مباحثه جدید ثبت کند بطور خودکار ایمیل به دانشجویان ارسال می شود. اگر به قسمت شرکت کنندگان رفته و با انتخاب دانشجویان گزینه ارسال پیغام را انتخاب و متن مورد نظر را در باکس آن وارد نماید، این پیام ایمیل نمی شود و فقط در بخش پیامها ( ) که در بالای صفحه درس موجود است برای هر دانشجو قرار می گیرد. دانشجو هم پس از وارد شدن به سامانه دروس پیام خود را می بیند. لذا لازم است اساتید محترم پس از گذاشتن هر مطلب آموزشی درصورت تمایل به اطلاع رسانی به دانشجویان حتما در تالار اعلانات اعلام نمایند تا در همان لحظه برای دانشجویان ایمیل ارسال شود.

ایمیل - اطلاع رسانی
تکالیف
می‌خواهم مهلت تحویل تکلیف برای دانشجویان تا ساعت 24 روز شنبه (ساعت 12 شب شنبه) باشد ساعت را در سامانه یکتا چگونه تنظیم کنم؟

راه اول: مهلت تحویل را روی 23:59 دقیقه شنبه تنظیم کنید. در این صورت دانشجویان مهلت تحویل را 11:59 دقیقه عصر روز شنبه می‌بینند.

راه دوم: مهلت تحویل را روی 00.00 دقیقه یکشنبه تنظیم کنید. در این صورت دانشجویان مهلت تحویل را 12 صبح روز یکشنبه می‌بینند.

توجه کنید ساعات در سامانه یکتا به‌صورت زیر می‌باشد:

در قسمت شرکت کنندگان و دفتر نمره ترتیب حروف الفبا رعایت نشده است، که باعث سختی کار در نمره دهی می شود. برای رفع این مشکل چه کاری را باید انجام دهم؟

وارد قسمت شرکت کنندگان شوید، با کلیک  بر روی گزینه  نام خانوادگی لیست دانشجویان به صورت  نزولی مرتب می شود.

می خواهم فایلی را به سامانه ارسال کنم که حجم آن بیشتر از 50 مگا بایت است. چه کاری باید انجام دهم؟

می توانید حجم فایل را با کمک یکی از نرم افزارهای کم کننده حجم مانند هند بریک کم کنید یا اینکه آنرا در iutbox قرار دهید. راهنمای ویدیویی هر 2 روش در قسمت راهنماها قرار داده شده است. بدین منظور بعد از ورود در سامانه  یکتا، به قسمت میز کار رفته و سپس،  روی گزینه "راهنماهای ویژه اساتید" کلیک نمایید.

چگونه تکلیفهای ارائه شده دانشجویان را مشاهده و دانلود نمایم؟

بعد از ایجاد تکلیف، با کلیک بر روي آن تکلیف، صفحه جدیدی نمایش داده می شود. در این صفحه خلاصه اي از وضعیت تکلیف مشاهده می شود. تعداد دانشجویان، تعداد دانشجویانی که تکلیف را ارسال نموده اند و ... با کلیک بر روي گزینه مشاهده/نمره دادن تمام تكليفهاي تحويل داده شده در صفحه بعد تمامی دانشجویان و وضعیت ارسال تکلیف آنها نمایش داده می شود.

چگونه تکلیف روی درس قرار دهم؟

ابتدا وارد درس مورد نظر شوید و شروع ویرایش را کلیک نمایید. از لینک افزون یک فعالیت یا یک منبع استفاده کنید. در این پنجره با انتخاب گزینه تکالیف و انتخاب دکمه اضافه کردن وارد محیط اضافه کردن تکالیف به موضوع می شوید.

در این صفحه نام تکلیف را وارد نموده و  در بخش توضیح می بایست فایل تکلیف خود را ارسال کنید و در قسمت دسترسی زمان شروع تکلیف و همچنین مهلت تحویل تکلیف را مشخص نمایید.

تکالیف
گروه بندی - انتخاب دستیار
می خواهم دستیار آموزشی من اجازه گرفتن آزمون نیز داشته باشد. چه نقشی به ایشان بدهم؟

نقش دستیارآموزشی با مجوز برگزاری آزمون در سامانه

می خواهم دستیار آموزشی من اجازه گرفتن آزمون را نداشته باشد. چه نقشی به ایشان بدهم؟

نقش دستیارآموزشی

چگونه یک دانشجو تحصیلات تکمیلی را بعنوان دستیار آموزشی در درس انتخاب کنم؟

برای اضافه کردن دستیار آموزشی ابتدا به درس مربوطه در ترم جاری بروید و بعد از قسمت "شرکت کنندگان" وارد بخش "کاربران ثبت نام شده" شوید. سپس وارد لینک "ثبت نام کاربران" شوید.

  • اگر دانشجو از قبل در درس شما ثبت نام کرده باشد نام ایشان را در لیست دانشجویان مشاهده می کنید و از قسمت انتساب نقش، نقش مورد نظر را به وی داده و دکمه ثبت نام را کلیک کنید.
  •  اگر دانشجو در درس شما ثبت نام نکرده باشد،  روی قسمت ثبت نام کاربران رفته و نام ایشان را جستجو کنید و از بخش انتساب نقش، نقش مورد نظر را انتخاب و دکمه ثبت نام را کلیک کنید.

نکته: اگر شخصی که به عنوان دستیار آموزشی می خواهید انتخاب کنید دانشجوی فعال دانشگاه صنعتی اصفهان نباشد لازم است با ارسال یک در خواست خطاب به ریاست مرکز فنآوری اطلاعات، نام و نام خانوادگی، کد ملی، ایمیل دانشجو و نام درسی که قرار است درآن درس دستیار باشند را اطلاع دهید تا ایشان را بعنوان دانشجو در سامانه عضو کنند و سپس شما همین فرایند را انجام داده و ایشان را بعنوان دستیار آموزشی انتخاب کنید.

لازم به تذکر است 2 نقش دستیار آموزشی و دستیارآموزشی با مجوز برگزاری آزمون در سامانه تعریف شده است.

 

چگونه دانشجویان درس خود را گروه بندی نمایم؟

وارد درس مورد نظر شوید و سپس به قسمت شرکت کنندگان بروید. ازمنوی چرخ دنده (آیکون بالا سمت چپ صفحه) گروهها را انتخاب نمایید. در صفحه گروهها می توانید ساختن گروه را انتخاب کنید و یک یا هر چند گروهی که می خواهید اضافه کنید و سپس دانشجویان را به گروه اضافه نمایید. 

برای محدود کردن یک فعالیت مثل آزمون یا تکلیف برای یک گروه خاص، در قسمت پیکربندی فعالیت موردنظر وارد تب "محدود کردن دسترسی" شده وروی "اضافه کردن محدودیت" کلیک کنید.  در پنجره جدید گزینه "گروه" را انتخاب کرده و گروه مورد نظر را اضافه کنید. در نتیجه این فعالیت فقط برای گروه موردنظر قابل مشاهده است.

 

گروه بندی - انتخاب دستیار
کلاس
چرا برای من پیام زیر ظاهر می‌شود. در صورتیکه در پیکربندی در قسمت محدودیت دسترسی گروه‌بندی را اعمال نکرده‌ام؟ There is a conference room for each group and you have access to more than one. Be sure to select the correct one.

این پیام برای اساتید درجاهای مختلف ممکن است نشان داده شود و به معنای گروه بندی شدن کلاس است.

در صفحه‌ی اصلی درس در حالتیکه دکمه‌ی شروع ویرایش کلیک شده، جلوی جلسات تعریف‌ شده یک علامت آدمک ظاهر می‌شود، گاهی به‌طور اتفاقی روی این آدمک کلیک می‌شود وآدمک داخل یک دایره می‌رود و گروه‌بندی انجام می‌شود. برای رفع این مشکل به صفحه درس بروید. روی شروع ویرایش کلیک کنید. حال روی علامت آدمک کلیک کنید تا از دایره خارج شود.

استاد فایل Pdf را در محیط Share به اشتراک گذاشته اند ولی نمایش داده نمی شود. علت چیست؟

این اشکال در مواقعی رخ می‌دهد که افزونه نرم‌افزار Internet Download Manager بر روی مرورگر کروم شما نصب و فعال باشد. برای غیرفعال سازی آن در مرورگر کروم روی عبارت ... جلوی آدرس بار کلیک نمایید، از منوی بازشده گزینه More Tools  و سپس Extensions را انتخاب نمایید. در پنجره بازشده افزونه IDM را غیرفعال نمایید و سپس در صورت عدم نیاز Remove  نمایید.

 

در قسمت پیکربندی کلاس محدودیت دسترسی خاصی را قرار نداده‌ام. اما دانشجویانی که وارد کلاس می‌شوند نمی‌توانند من را در کلاس ببینند. مشکل چیست؟

 به صفحه درس بروید. روی شروع ویرایش کلیک کنید. حال روی علامت آدمک کلیک کنید تا از دایره خارج شود.

در سامانه یکتا با اطلاع رسانی‌های قبلی، گروه‌های مختلف این درس را باهم ادغام کردم و دریکی از گروه‌ها کلاس آنلاین را تشکیل دادم. در زمان تشکیل کلاس تعدادی از دانشجویان مرتب پیام می‌دهند کلاس آنلاین برایمان تعریف‌نشده و پیوستن به کلاس را نمی‌بینیم. چه کنم؟

گام اول: نام گروهی که در آن قصد دارید کلاس آنلاین تشکیل دهید را به دانشجویان تمامی گروه‌ها اعلام کنید و اطلاع دهید برای شرکت در کلاس آنلاین در زمان مقرر کلاس باید به این گروه مراجعه کنند.
گام دوم: اگر دانشجویی اعلام کرد گروهی که قرار است در آن کلاس آنلاین تشکیل دهید را در سامانه یکتا ندارد یعنی این دانشجو در گروه جدید درست ثبت‌نام نشده است. به لیست شرکت‌کنندگان گروه جدید بروید .ابتدا نام دانشجو را در لیست شرکت‌کنندگان بیابید و نقش داده‌شده را بررسی کنید، باید نقش دانشجوی مازاد را به ایشان داده باشید. اگر نام دانشجو در لیست شرکت‌کنندگان نبود از طریق ثبت‌نام کاربران با شماره دانشجویی ایشان را در نقش دانشجوی مازاد ثبت‌نام کنید.

می خواهم بوسیله گوشی موبایل کلاس های ضبط شده ادوبی کانکت را دوباره مشاهده کنم، اما ادوبی کانکت با فعال شدن اسکرین سیور گوشیم قطع می شود، چه کاری باید انجام بدهم؟

فضای ذخیره سازی یا سخت افزاری گوشی خود را چک کنید.

با موبایل از طریق مرورگر کروم در کلاس ادوبی کانکت شرکت کردم، اما صفحه گوشی موبایلم هنگ می کند و کلاس به همراه مرورگر کروم بسته می شوند. چه کاری باید انجام دهم؟

در صورتی که صفحه گوشی شما هنگ می کند و کلاس به همراه مرورگر کروم بسته می شود،  می تواند به دلیل پر شدن رم گوشی موبایل شما باشد، که برای رفع مشکل:

 1- قبل از ورود به کلاس تمامی شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها و برنامه های فعال موبایل را غیر فعال نمایید.

 2- رم گوشی موبایل را تا آنجا که می توانید آزاد نمایید.

3- کش گوشی موبایل و مرورگر خود  را پاک کنید و سپس وارد کلاس شوید.

در کلاس ادوبی کانکت با موبایل شرکت کردم، اما مرتب از کلاس خارج می شوم. چه کاری باید انجام دهم؟

در صورتی که در هنگام خروج خودکار از کلاس،  مرورگر باز می باشد و شما با خطای Network Lost مواجه شده و از کلاس خارج می شوید ومجدداً بعد از چند لحظه وارد می شوید، این خطا بدلیل افت یا قطع موقتی اینترنت می باشد.
به دلیل محدود بودن سرعت و پهنای باند اینترنت شما،  در زمان برگزاری و آنلاین بودن در کلاس،  تمامی برنامه ها و شبکه های اجتماعی و پیام رسان های فعال گوشی همراه که از اینترنت استفاده می کنند را از طریق تنظیمات برنامه ها غیر فعال نمایید .

در کلاس ادوبی کانکت با لپ تاپ یا pc شرکت میکنم، اما مرتب از کلاس خارج می شوم. چه کاری باید انجام دهم؟

این خطا به دلیل افت یا قطع موقتی اینترنت می باشد. پیشنهاد می شود موارد زیر را بررسی کنید:

  1.   مطمئن گردید که کامپیوتر یا دستگاههای دیگر شما در حال دانلود یا آپلود یا به روز رسانی برنامه ها نباشند.
  2.  توصیه می شود از اینترنت اشتراکی به وسیله موبایل (hotspot) استفاده نگردد. به دلیل اینکه اگر در حین اتصال با گوشی شما تماس گرفته شود یا پیامک دریافت نمایید،  ارتباط اینترنت شما در این حین قطع خواهد شد.
  3.  کمی نزدیک تر به دستگاه مودم خود بشینید و فاصله خود را کمتر کنید. بهتر است با کابل به شبکه و اینترنت وصل شوید. 
  4. یکبار مودم خود را خاموش و روشن کنید.

درحین جلسه به  علامت آنتن که در سمت راست نوار ابزار جلسه ادوبی کانکت  قرار دارد توجه کنید. رنگ آن وضعیت ارتباط شما با سرور را نمایش می دهد.

این آیکون حتما باید سبز رنگ و در وضیعت Excellent باشد، در این صورت اینترنت شما دارای کیفیت مناسب می باشد. در صورت نارنجی یا قرمز بودن ایراد ارتباط را نشان میدهد. در اين وضعيت هماهنگي بين صوت و تصوير وجود ندارد. ممکن است پخش جریانی که دریافت می کنید (دوربین ، اشتراک صفحه و صدا) با تاخیر یا قطعی همراه شود.

فایل pdf را نمی توانم درکلاس ادوبی کانکت آپلود و به اشتراک بگذارم، چه مشکلی وجود دارد؟
  1. ادوبی کانکت در ۹۰% مواقع نام فایلی که غیر از زبان انگلیسی ثبت شده باشد را نمی تواند ساپورت کند. پس ترجیحاً نام فایل خود را به زبان انگلیسی و کوتاه وارد نمایید. همچنین از علامت های " و _ و ؟ و... در نام گذاری استفاده نکنید.
  2. اگر مدرس در محیط ادوب کانکت فایلی را به اشتراک بگذارد و دارای فونتی باشد که با ادوبی کانکت سازگار نباشد امکان دارد،  فایل بارگذاری نشود و اگر هم آپلود شود لود رم بالا میرود و دچار اختلالاتی از جمله بیرون انداختن تعدادی از کاربران می شود. بهترین روش برای جلوگیری از این مشکل این است که PDF را به اسکرین تبدیل کنیم که اگر دارای فونت خاصی است این مورد برطرف گردد.
فایل پاورپوینت را نمی توانم درکلاس ادوبی کانکت آپلود و به اشتراک بگذارم، چه مشکلی وجود دارد؟

پاورپوینت ها حجم های بسیار بالایی دارند و هر نرم افزاری نمی تواند آن را ساپورت کند. اگر پاورپوینت شما در ادوبی کانکت آپلود نشود و یا آپلود آن اختلال ایجاد کند، روشی که پیشنهاد می شود شیردسکتاپ share My Screen است. این روش مصرف اینترنت بالایی دارد که باید حتما از حجم و سرعت اینترنتتان مطمئن باشید. به همین دلیل بهتر است شما فایل پاورپوینت را به  فایل سبک PDF تبدیل کنید تا به خوبی مطالب را به دانشجویان منتقل کنید. 

در حال آپلود یک فایل در ادوبی کانکت هستم. چرا هنگامی که آپلود تمام می شود، با خطای Error Converting مواجه می شوم؟

ادوبی کانکت در ۹۰% مواقع نام فایلی که غیر از زبان انگلیسی ثبت شده باشد را نمی تواند ساپورت کند.  پس ترجیحاً نام فایل خود را به زبان انگلیسی و کوتاه وارد نمایید. همچنین از علامت های " و _ و ؟ و... در نام گذاری استفاده نکنید.

سامانه ادوبی کانکت از چه فایل هایی و با چه فرمت هایی پشتیبانی می‌کند؟

  شما می توانید هر فایلی با یکی از فرمت های png،  jpg، gif،  pd،  swf،  flv،  pptx، ppt،  html، mp4، mp3 را در کلاس ها به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید فایل‌هایی با پسوند zip،  mp4، flv را جهت دانلود در اختیار دانشجویان قرار دهید.  

حداکثر اندازه آپلود فایل برای ارائه دربیگ بلو باتن چقدر می باشد؟

حداکثر 50 مگابایت، 200 صفحه. اگر اندازه فایل شما از این محدودیت ها عبور کرده است، باید فایل خود را به چندین فایل  با اندازه کوچکتر تقسیم کنید.

آیا می توانم فایل پاورپوینت را در بیگ بلو باتن آپلود کنم؟

بله. می توانید اسناد آفيس(.doc .docx .pptx) ، اسناد متنی(.txt) ، تصاویر (jpg, png) و اسناد (.pdf)Adobe Acrobat را بارگذاری کنید.

ما توصیه می کنیم قبل از بارگذاری، اسناد را به pdf تبدیل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

آیا جلوه ها واثرات انیمیشنی فایل پاورپوینت PPT در هنگام آپلود در بیگ بلو باتن کار می کنند؟

خیر، وقتی اسلایدهای PPT را آپلود می کنید  به PPT (X) -> PDF -> SVG تبدیل می شوند، بنابراین همه انیمیشن ها به یک اسلاید مسطح  تبدیل می شوند. اگر به آن جلوه ها نیاز دارید، توصیه می کنیم صفحه را به اشتراک  بگذارید.

آیا امکانات اپلیکیشن ادوب کانکت بر روی (موبایل) و (کامپیوتریا لپ تاپ) با هم تفاوتی دارند؟

بلهامکانات این اپلیکیشن بر روی گوشی‌های هوشمند کمتر از (کامپیوتریا لپ تاپ) می‌باشد، بطور مثال بر روی موبایل در قسمت sharing فقط می‌توان فایل های به اشتراک گذاشته قبلی آن هم فقط چند مورد آخر را دید و نمی‌توان از داخل موبایل فایل جدیدی به اشتراک گذاشت، در حالیکه در کامپیوتر یا لپ تاپ  قادر خواهیم بود فایل‌های مورد نظرمان را به راحتی به اشتراک بگذاریم.

اگر استاد از طريق گوشي موبايل وارد کلاس آنلاين ادوبی کانکت شده باشند، چه اختیاراتی را می توانند به دانشجو بدهند؟

می توانند نقش ارائه كننده (Presenter) یا استاد (host) را به دانشجو بدهند. همچنین می توانند با دانشجو یک چت خصوصی داشته باشند.

آيا هنگام استفاده از گوشي موبايل در کلاس آنلاين ادوبی کانکت امکان به اشتراک گذاشتن فايل وجود دارد؟

در گوشي امکان بارگذاري فايل از حافظه دستگاه وجود ندارد. تنها در صورتي که قبلا از طريق سيستم کامپيوتري بارگذاري فايل انجام شده باشد، مي‌توانيد بعد از انتخاب دايره هاي تودرتو در قسمت سمت چپ صفحه، گزينه Start Sharing را فعال نموده و از ليست موجود، فايلي که از قبل بارگذاري شده را انتخاب نماييد.

آیا شرکت در کلاس آنلاین بیگ بلو باتن بوسیله موبایل برای من محدودیتی ایجاد می کند؟

تنها محدودیتی که بیگ بلو باتن در موبایل‌های مختلف دارد این است که شما فقط می توانید صفحه نمایش مجری را در دستگاه های تلفن همراه مشاهده کنید و نمی توانید صفحه نمایش تلفن همراه خود را به اشتراک بگذارید. به عبارت دیگرمرورگرهای موبایل از اشتراک صفحه موبایل پشتیبانی نمی‌کنند.

در جلسه آنلاین با سامانه نشست(meet)، آیکون share screen برام فعال نمی شود، مشکل چیست؟

1-در سامانه نشست در هر لحظه فقط یک نفر می تواند ارائه دهنده باشد، لذا مطمئن شوید که تنها ارائه دهنده هستید.

2- در سیستم عامل اندروید این آیکون فعال نمی شود و عملاً پشتیبانی نمی شود.

3- در سیستم عامل لینوکس فقط با مرورگر این آیکون فعال می شود.

آیا کلاس های آنلاین بیگ بلو باتن امکان حضور و غیاب دارند؟

در کلاس های آنلاین بیگ بلو باتن امکان حضور و غیاب شرکت کنندگان وجود دارد. با استفاده از پلتفرم بیگ بلوباتن به سادگی می‌توانید گزارش حضور و غیاب کلاس‌های خود را به‌صورت زنده مشاهده کنید.

همچنین می توانید گزارش ورود وخروج افراد را بعد از پایان کلاس تهیه کنید. بدین منظور بعد از ورود در سامانه  یکتا، به قسمت میز کار رفته و سپس، روی گزینه "راهنماهای ویژه اساتید" کلیک نمایید. سپس به راهنمای متنی دانلود لیست حاضرین در کلاس آنلاین بیگ بلوباتن در سامانه یکتا مراجعه کنید.

آیا کلاس های آنلاین ادوبی کانکت امکان حضور و غیاب دارند؟

در کلاس‌های آنلاین ادوبی کانکت امکان حضور وغیاب وجود دارد. درگزارش‌های کلاس ادوبی کانکت جزئیاتی درباره نحوه استفاده از کلاس‌های مجازی در طول زمان ارائه داده می‌شود. در این گزارش‌ها اسامی شرکت کنندگان‌، گزارش حضور در کلاس درس، مدت زمان کلاس، تعداد کل حاضران و زمان ورود و خروج مشاهده می‌شود.

می توانید گزارش ورود وخروج افراد را بعد از پایان کلاس تهیه کنید. بدین منظور بعد از ورود در سامانه  یکتا، به قسمت میز کار رفته و سپس، روی گزینه "راهنماهای ویژه اساتید" کلیک نمایید. سپس به راهنمای متنی  تهیه گزارش حضور و غیاب دانشجویان در كلاس آنلاين ادوبي كانكت در سامانه یکتا مراجعه کنید.

آیا دروس من بلافاصله بعد از انتخاب واحد یا ترمیم در سامانه گلستان در سامانه یکتا قرار می گیرد؟

خیر. بلافاصله بعد از انتخاب واحد یا ترمیم در سامانه گلستان دروس در سامانه یکتا قرار نمی گیرد. 24 تا 48 ساعت زمان نیاز است تا تغییرات از گلستان در سامانه یکتا اعمال گردد.

چگونه صدای میکروفون را در کلاس Adobe connect بیشتر کنم؟

بر روی منوی کنار میکروفون کلیک نمایید و سپس گزینه Adjust Volume را انتخاب کنید. با جابجا کردن اهرم به سمت راست می توانید صدا را زیاد کنید.

چگونه در کلاس ادوبی کانکت می توانم به دانشجو اجازه ارایه فایل بدهم؟

روي اسم دانشجو كليك كنيد و با کشیدن و رهاکردن، اسم دانشجو را از قسمت participants به قسمت  Presenters  ببرید.  با این کار وضعيت دانشجو به ارائه كننده(Presenter) تغيير می یابد. بعد از پایان کار اسم دانشجو را مجددا به  قسمت participants ببرید.

درسهای من در سامانه یکتا دیده نمی شود. چه کاری باید انجام دهم؟

ترم مورد نظررا انتخاب کنید. در کنار آن یک علامت + می بینید، روی آن بزنید تا به علامت – تبدیل شود. با این کار دروس ترم شما نمایش داده می شود.

برای شرکت در کلاس بیگ بلوباتن و ادوبی کانکت از چه مرورگرهایی استفاده کنیم؟

ما نسخه آپدیت و به روز Google Chrome و Mozilla Firefox را توصیه می‌کنیم. مورد ديگري كه پیشنهاد می‌گردد اين است كه كش مرورگر خود را پاك كنيد.

یك راه ميانبر براي اينكاردر pc و لپ تاپ اين است كه در قسمت خالي مرورگر كليك كنيد و كليدهاي(ctrl+shift+delete) را فشار دهيد.

چطور مرورگر فایر فاکس و کروم را به روزرسانی (آپدیت) کنم؟

برای دیدن مراحل به روز رسانی مرورگرهای  فایر فاکس و کروم اینجا را کلیک کنید.

آیا دانشجو هم می تواند در کلاس مجازی مطلبی را ارائه دهد؟

بله. بنابر تشخیص استاد هریک از دانشجویان می توانند در نقش ارائه دهنده قرار بگیرند و فایل های تصویری و صوتی خود را با دیگر اعضای حاضر در کلاس به اشتراک بگذارند

برای ارایه درس در کلاس مجازی ادوبی کانکت یا بیگ بلو باتن می توانم از موبایل یا تبلت استفاده کنم؟

برای ارایه کننده یعنی استاد یا شخصی که می خواهد ارایه داشته باشد اصلا توصیه نمی شود. اما دانشجویان می توانند از موبایل یا تبلت استفاده کنند.

چگونه کلاس آنلاین بیگ بلو باتن را ایجاد کنم؟

1- وارد سامانه دروس (yekta.iut.ac.ir) و سپس درس مورد نظر شوید.

2- گزینه شروع ویرایش درس را کلیک کنید.     

3- گزینه "افزودن یک فعالیت یا یک منبع"را کلیک نمایید.

4- فعالیت"BigBlueButtonBN"را انتخاب نمایید و سپس تنظیمات زیر را انجام دهید.

الف) در باکس مربوط به نام اتاق جلسه مجازی یک نام براي کلاس جاري انتخاب کنید و تیک تغییرات را به کاربران ثبت نام شده اطلاع بده را بزنید.

ب) زبانه کنار تنظیمات جلسه را باز نمایید و در باکس مربوط به پیغام خوش آمد گویی میتوانید پیام خوش‌آمدگویی و یا هر مطلب مناسب جهت نمایش به دانشجویان را وارد نمایید.

ج) با انتخاب گزینه منتظر مجری جلسه بودن  تا زمانی که استاد وارد کلاس درس نشود دانشجویان نمی توانند وارد کلاس شوند.

د) گزینه جلسه می تواند ضبط شود به صورت پیش فرض فعال است تا کلاس آنلاین ذخیره گردد،  لطفا تیک آن‌ را بر ندارید.  همچنین توجه کنید در زمان تشکیل کلاس دکمه شروع ضبط را باید فعال کنید تا جلسه ضبط شود.

ه) زبانه زمان بندی برنامه جلسه باز نمایید و زمان شروع و بسته شدن کلاس را مشخص کنید.

و) تنظیم مهم دیگر"تکمیل فعالیت"است. در گزینه ردیابی تکمیل، گزینه "هنگامی که شرایط برقرار بودند فعالیت به عنوان کامل شده نشان داده شود"را انتخاب کنید.  سپس در بخش ملزم به مشاهده تیک گزینه "شاگردان براي تکمیل این فعالیت باید حتماً آن را مشاهده کنند"را بزنید.

ز) پس از این تنظیمات دانشجویان هم می‌توانند در زمان تشکیل کلاس گزینه join  را مشاهده و به کلاس آنلاین ملحق شوند.

ح) شایان ذکر است پس از ارائه هر کلاس آنلاین لازم است دکمه  end sessionرا بفشارید تا رکورد کلاس ذخیره گردد. فایل رکورد بسته به حجم فایل از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد تا لینک playback آن روي درس شما ظاهر گردد.

چرا به هنگام مشاهده جلسات ضبط شده کلاس های مجازی ادوبی کانکت، صدا پخش نمی شود؟

به هنگام پخش جلسات ضبط شده، به صورت پیش فرض صدا در کمترین حد می باشد.  مطابق عکس ذیل صدا را زیاد کنید.

اگر با وجود رعایت نصب پیش‌ نیازهای ورود به کلاس آنلاین و با ایجاد کلاس جدید باز هم دکمه پیوستن به کلاس فعال نبود. چه باید کرد؟

اگر با وجود رعایت نصب پیش‌ نیازهای ورود به کلاس آنلاین و با ایجاد کلاس جدید باز هم دکمه پیوستن به کلاس فعال نبود، با مرکز فنآوری تماس بگیرید تا مدیر سامانه مشکل را بررسی کنند.

اگر در کلاس آنلاین میکروفون یا چت غیرفعال باشد چکار باید کرد؟

از کلاس خارج شوید و مرورگرکروم، فایرفاکس خود را تغییر دهید، اگر درحال حاضر از کروم استفاده می‌کنید به فایرفاکس تغییر دهید و برعکس.  برای اینکه در تشکیل کلاسهای آنلاین به مشکل بر نخورید توصیه می‌شود سیستم خود را به روز نگه دارید. هم‌چنین اطمینان حاصل کنید فیلترشکن روی سیستم باز نباشد.

براي استفاده از كلاس مجازي ادوبي كانكت يا بيگ بلو باتن چه سيستم عاملي مناسب است؟

بهترين سيستم عامل ويندوز است.

چگونه کلاس آنلاین ادوبی کانکت را ایجاد کنم؟

1- وارد سامانه دروس (yekta.iut.ac.ir) و سپس درس مورد نظر شوید.

2- گزینه شروع ویرایش را فعال کنید.

3- گزینه افزودن یک فعالیت یا منبع راکلیک کنید.

4- در پنجره بازشده با انتخاب گزینه Adobe Connect و انتخاب دکمه اضافه کردن، وارد محیط اضافه کردن کلاس مجازی به موضوع می ‏شوید.

5- زمان شروع(start time) و پایان کلاس (End time) را دقیق همان تایمی مشخص کنید که کلاس تشکیل می‏شود.

6- ردیابی تکمیل روی گزینه هنگامی که شرایط برقرار بود فعالیت به عنوان کامل شده نشان داده شود گذاشته شود و تیک ملزم به مشاهده را فعال کنید و در انتها دکمه ذخیره و نمایش را بزنید. در صفحه جدید دکمه پیوستن  رابزنید.

7-  با انتخاب یکی از گزینه های زیر وارد محیط کلاس می شوید.

Open in Browser:  این گزینه به شما امکان بارگذاری فایل ارائه، باز کردن میکروفن و وب کم را می دهد و نیاز به نرم افزار adobe  connect  هم ندارد.  البته در این حالت امکان Shareکردن Screen  را ندارید. در صورتی که نیازی به ارائه از  روی سیستم خود ندارید این گزینه با توجه به سهولت آن و عدم نیاز به نصب نرم افزار جانبی مناسب است.

Open in Applicationبا انتخاب این گزینه ابتدا لازم است نسخه جدید نرم افزار adobe connect که لینک آن در زیر  آمده است  را نصب نموده باشید.

( https://iutbox.iut.ac.ir/index.php/s/ej8nD3mWwkoWFET)

شایان ذکر است اگر نسخه نصب شده قبلی از adobe connect  دارید بهتر است اول آنرا  uninstall کنید و سپس نسخه جدید را نصب نمایید .

حال با انتخاب این گزینه علاوه بر مواردی که گزینه Open in Browser در اختیار شما می گذارد، قابلیت Shareکردن Screen هم به شما می دهد.

 

مي خواهم از استادي خارج از دانشگاه دعوت كنم تا در يك جلسه كلاس شركت كنند. چطور ايشان مي توانند وارد كلاس شوند؟

مرکز فناوری اطلاعات، سامانه ایجاد جلسه ویدیوکنفرانس را به آدرسmeet.iut.ac.ir  راه اندازی كرده است. با استفاده از این سامانه می توانید يك كلاس موقتي ايجاد كنيد و با دادن لينك و زمان تشكيل كلاس به استاد مدعو و دانشجويان، كلاس مورد نظر را برگزار كنيد.

به عنوان استاد وارد کلاس شدم اما دانشجویان پیوستن به کلاس را نمی بینند و کسی نمی تواند وارد کلاس شود چند بار ورود و خروج کردم اما مشکل حل نشد. چرا؟

به احتمال زياد شما اشتباهاً کلاس را در ترم دیگری تعریف کرده اید. به صفحه میز کار برگردید. به نمایش ترمی دروس ترم جاری بروید. درس مورد نظر را انتخاب کنید و مجدداً کلاس را تعریف کنید.

آیا برای تعداد افراد کلاسهای ادوبی کانکت محدودیتی وجود دارد؟

خیر. اما پیشنهاد می شود برای کلاسهای پر جمعیت از کلاس ادوبی کانکت استفاده کنید. تا 300 نفر براحتی می توانند از کلاس استفاده کنند.

آیا برای تعداد افراد کلاسهای بیگ بلو باتن BBB محدودیتی وجود دارد؟

بله. پیشنهاد می شود برای کلاسهای کم جمعیت از کلاس بیگ بلو باتن استفاده کنید. حداکثر تعداد افراد یک کلاس بیگ بلوباتن 150 نفر است.

چگونه فایل تدریس کلاس آنلاین ادوبی کانکت را دانلود کنم؟

به راهنمای متنی دانلود کلاس آنلاین ادوبی کانکت در سامانه یکتا مراجعه کنید.

بدین منظور بعد از ورود در سامانه  یکتا، به قسمت میز کار رفته و سپس، روی گزینه "راهنماهای ویژه اساتید" کلیک نمایید.

چگونه مطالب درسی خود را روی سامانه دروس قرار دهم؟

ابتدا وارد درس مورد نظر شوید و شروع ویرایش را کلیک نمایید. از لینک افزون یک فعالیت یا یک منبع استفاده کرده و گزینه مورد نظر خود جهت بارگذاری مطالب را انتخاب نمایید. با انتخاب هر یک از گزینه ها، راهنمای آن قابل مشاهده می شود. شایان ذکر است راهنمای اکثر گزینه ها بصورت تصویری بر روی سامانه دروس موجود می باشد.

کلاس
آزمون - پشتیبان گیری
در سامانه یکتا ، در زمان تصحيح آزمون متوجه شدم جعبه نمره براي سؤالات فعال نيست. چرا اين مشكل ایجادشده است؟

در پيكربندي آزمون در قسمت زمان بندي شما گزينه مهلتي در نظر گرفته شود تا ... را انتخاب کرده‌اید. با اين انتخاب دانشجو حتماً بايد روي دكمه اتمام آزمون كليك کند تا در قسمت نتايج پيام آزمون پايان يافته ظاهر شود و جعبه نمره فعال شود. در غير این صورت پيام هرگز تحويل داده نشده ظاهر مي شود و جعبه نمره فعال نيست. براي اجتناب از اين مشكل شما مي بايستي در هنگام پيكر بندي آزمون گزينه تلاش كاربربه طور خودكار تحويل داده شود را انتخاب مي كرديد.

در سامانه یکتا بعد از اتمام آزمون، در قسمت نتايج آزمون متوجه شدم که براي دانشجو هرگز تحويل داده نشده ثبت شده است، اما وقتي مرور را باز كردم متوجه شدم تمام سؤالات پاسخ دارند. علت اين مشكل چیست؟

در پيكربندي آزمون در قسمت زمان بندي شما گزينه مهلتي در نظر گرفته شودتا ... را انتخاب کرده‌اید. با اين تنظيمات دانشجو حتماً بايد روي دكمه اتمام آزمون كليك کند تا در قسمت نتايج پيام آزمون پايان يافته ظاهر شود. در غير این صورت پيام هرگز تحويل داده نشده ظاهر مي شود. براي اجتناب از اين مشكل شما مي بايستي در هنگام پيكر بندي آزمون گزينه تلاش كاربربه طور خودكار تحويل داده شود را انتخاب مي كرديد.

در حال طراحی یک سوال چهارگزینه ای تک جوابی هستم و نمره یکی از گزینه ها را 100% زدم، اما اجازه ذخیره سوال به من داده نمی شد و تا یک گزینه دیگر را 100% نزدم سوال ذخیره نشد. مشکل چیست؟

این خطا امکان پذیر نیست. لطفا دقت کنید احتمالا شما به جای اینکه 100 % مثبت را انتخاب کنید،  اشتباها 100%-  را انتخاب کرده اید. برای همین سامانه منتظر 100% مثبت بوده و تا آن را در گزینه ای نمی یافته  سوال را ذخیره نمی کرده است.

در آزمون چهارگزینه ای وقتی پیش نمایش سوال را می بینم، بین دو گزینه یک صفحه فاصله می افتد، مشکل چیست؟

حتما در انتهای یکی از گزینه ها فاصله اضافی  هست و یا enter شده است. لطفا به انتهای هر پاسخ بروید و دکمه delete  را مرتب فشار دهید تا هر فاصله خالی که وجود داشته را حذف کنید.

آیا در آزمون وقتی از نوع سوالات صحیح و غلط استفاده می کنیم، نمره منفی هم می توانیم لحاظ کنیم؟

خیر. در سوالات صحیح و غلط نمره منفی وجود ندارد و این امکان فقط برای سوالات چند گزینه ای است.

درصورت قطع اینترنت یا برق از طرف دانشجو که موجب خروج دانشجو از آزمون می شود، تایمر آزمون زمانی را که دانشجو به سیستم متصل نبوده است چگونه محاسبه می کند؟

درصورت قطع اینترنت یا برق از طرف دانشجو که موجب خروج دانشجو ازآزمون می شود، پس از ورود مجدد دانشجو به آزمون زمانی که دانشجو به سیستم متصل نبوده است به عنوان زمان طی شده آزمون در نظر گرفته خواهد شد.

مثلا اگر دانشجویی 45 دقیقه مانده تا پایان آزمون ازآزمون خارج شود و 25 دقیقه بعد مجددا وارد آزمون شود زمان باقیمانده برای وی 20 دقیقه خواهد بود.

در قسمت شرکت کنندگان و دفتر نمره ترتیب حروف الفبا رعایت نشده است، که باعث سختی کار در نمره دهی می شود. برای رفع این مشکل چه کاری را باید انجام دهم؟

وارد قسمت شرکت کنندگان شوید، با کلیک  بر روی گزینه  نام خانوادگی لیست دانشجویان به صورت  نزولی مرتب می شود.

می خواهم سوالات آزمون را در قالب یک تکلیف برای دانشجویان طراحی کنم. آیا باید تنظیمات خاصی را در قسمت تکلیف انجام دهم؟

بله. تنظیمات زیر را انجام دهید:

1- مجاز بودن تکلیف را زمان شروع امتحان و مهلت تحویل تکلیف را زمان پایان امتحان قراردهید. تاریخ عدم پذیرش  تکلیف راحتما زمان پایان امتحان قراردهید.

2- حتما دقت کنید در قسمت محدود کردن دسترسی، اضافه کردن محدودیت را روی تاریخ قرار داده و زمان را روی شروع امتحان تنظیم کنید.

3- حتما بعد از پایان امتحان  تمامی پاسخها را دانلود کنید.

در حین ویرایش و طراحی سؤالات آزمون، جای سؤالات را به صورت دستی تغییر دادیم. آیا باید کار خاصی را انجام دهیم؟

بله. اگر در حین ویرایش و طراحی سؤالات آزمون در صفحه ویرایش محتوای آزمون،  شما جای سؤالات را به صورت دستی تغییر دادید حتما گزینه صفحه بندی مجدد را در این صفحه بزنید.

آزمونی را به طور کامل طراحی کردم. می خواهم دقیقا همین آزمون را با همین طراحی در درس دیگری داشته باشم. آیا این کار امکانپذیر است؟

بله. می توانید از روشهای مختلفی برای این کار استفاده کنید. برای دیدن راهنمای آن اینجا را کلیک کنید.

آزمون را کامل طراحی کردم و گزینه پنهان کردن را برای آزمون فعال کردم. آیا در زمان آزمون دانشجویان می توانند وارد آزمون شوند؟

خیر. اگر گزینه نمایش را برای آزمون فعال نکنید دانشجویان در زمان امتحان،  آزمون را نخواهند دید و در زمان امتحان نمی توانند وارد آزمون شوند.

آزمون با محدودیت زمانی در سامانه دروس گذاشته ام. اما می بینم گزینه ای به عنوان پیش نمایش وجود دارد که سوال را قبل از آغاز رسمی امتحان نمایش می دهد. آيا دانشجويان سوالات را مي بينند؟ چطور می شود گزینه پیش نمایش آزمون را برای دانشجویان غیرفعال کرد؟

اگر زمان شروع  امتحان را دقيق وارد كرده باشيد دانشجويان به سوالات دسترسي ندارند. گزينه پيش نمايش را فقط طراح سوال مي بيند و دانشجويان به آن دسترسي ندارند.

در حین آزمون تشخیص دادم باید زمان آزمون را زیاد کنم چه اقدامی باید انجام دهم؟

وارد قسمت پیکر بندی آزمون شوید و در قسمت زمان بندی، زمان را افزایش دهید و دکمه ذخیره تغییرات را بزنید. بعد از انجام اینکار به دانشجویان حتما اطلاع دهید دکمه صفحه بعد یا رفرش را قبل از اتمام تایم قبلی بزنند. در غیر اینصورت با توجه به اینکه هر دانشجو تایمر منحصربفردی دارد تغییرات جدید برای آنها اعمال نخواهد شد.

در حین آزمون تشخیص دادم باید دفعات شرکت در آزمون را تغییر دهم چه اقدامی باید انجام دهم؟

وارد قسمت پیکر بندی آزمون شوید و در قسمت نمره، تعداد دفعات مجاز شرکت در آزمون را افزایش دهید و در قسمت رفتار سوال مشخص کنید دفعات جدید ادامه آزمون قبلی باشد یا نه؟ در انتها دکمه ذخیره تغییرات را بزنید. بعد از انجام اینکار به دانشجویان حتما اطلاع دهید دکمه صفحه بعد یا رفرش را قبل از اتمام تایم قبلی بزنند. در غیر اینصورت تغییرات جدید برای آنها اعمال نخواهد شد.

در حین آزمون تشخیص دادم باید نوع آزمون را تغییر دهم (ترتیبی به آزاد یا بالعکس) چه اقدامی باید انجام دهم؟

وارد قسمت پیکر بندی آزمون شوید و در قسمت چیدمان، نوع آزمون را تغییر دهید و دکمه ذخیره تغییرات را بزنید. بعد از انجام اینکار به دانشجویان حتما اطلاع دهید دکمه صفحه بعد یا رفرش را قبل از اتمام تایم قبلی بزنند. در غیر اینصورت تغییرات جدید برای آنها اعمال نخواهد شد.

آیا می توان سوالات امتحان را از چند بانک سوال تهیه کرد؟

بله. می توان با صدور بانک سوال از یک درس  و ورود به درس دیگر در طراحی آزمون از آن استفاده کرد. برای دیدن  راهنمای آن اینجا را کلیک کنید.

در حال طراحی سؤالات آزمون هستم و قسمت زمان بندی برای امتحان را فعال نکردم. آیا دانشجویان سؤالات را می بینند؟

بله. اگر زمان بندی را فعال نکنید دانشجویان می توانند سؤالات را مشاهده کنند.

منظور از اینکه فقط یک دفعه می‌توان در آزمون شرکت کرد چیست؟

یک دفعه شرکت در آزمون از لحظه کلیک بر روی دکمه «شرکت در آزمون» تا لحظه کلیک روی دکمه «ثبت پاسخ‌ها و اتمام آزمون» یا پایان مدت آزمون است. بنابراین از زمانی که دکمه شرکت در آزمون را کلیک می‌کنند تا زمانی که مدت آزمون پایان نیافته می‌توانند از سامانه خارج شوند و مجددا وارد شوند و آزمون را ادامه دهند.

چگونه در سامانه الکترونیکی دروس آزمون طراحی کنم؟

1- وارد سامانه دروس (yekta.iut.ac.ir) و سپس درس مورد نظر شوید.

2- گزینه شروع ویرایش درس را کلیک کنید.

3- گزینه "افزودن یک فعالیت یا یک منبع"را کلیک نمایید.

4- فعالیت آزمون را  انتخاب نمایید.

5-  نام آزمون و تنظیمات اولیه شامل زمان برگزاری، تعداد دفعات مجاز شرکت در آزمون و غیره را تعیین نمایید سپس ذخیره و برگشت به درس را کلیک نمایید. با ورود به صفحه آزمون امکان انتخاب نوع هر یک از سوالات آزمون که شامل چندگزینه ای، صحیح/غلط، جورکردنی، جواب کوتاه، عددی، تشریحی، محاسباتی و .. می باشد را انتخاب و سوال خود را وارد نمایید. برای دیدن راهنماي ويديويي اينجا کلیک كنيد.

چطور می توانم بانک سوالات را از یک درس به درس دیگر منتقل کنم؟ (بازیابی کردن بانک سوالات در درس)

1- ابتدا وارد سامانه و ترم مورد نظر شوید. درس مورد نظر حاوی بانک سوال را انتخاب کنید. روی  چرخ دنده کلیک کنید وگزینه بیشتر را انتخاب نمایید تا به صفحه مدیریت درس ارجاع داده شوید . سپس از قسمت بانک سوال روی گزینه صدور  کلیک نمایید تا به صفحه صدور سوالات به فایل ارجاع داده شوید. در این صفحه قالب فایل را قالب xml مودل  انتخاب نموده  تا تمامی سوالات به همراه طبقه بندی خود با کلیک روی دکمه صدور سوال ها در فایل  به فرمت xml از بانک سوالات دانلود شوند.  

2-سپس وارد درس مورد نظری که می خواهید بانک سوال را در آن بازیابی کنید، شوید از منوی چرخ دنده گزینه بیشتر را انتخاب  نمایید تا به صفحه مدیریت درس  ارجاع داده شوید. سپس از قسمت بانک سوال روی گزینه ورود  کلیک نمایید تا به صفحه ورود سوالات از فایل ارجاع داده شوید. در این صفحه قالب فایل را قالب xml مودل انتخاب نموده و سپس از طریق کشیدن و رهاکردن و یا انتخاب یک فایل، فایلی که در مرحله پشتیبان گیری از بانک سوال ذخیره کرده اید را در قسمت ورود سوالها از فایل قرار دهید و در انتها با کلیک کردن روی دکمه واردکردن  بارگذاری كنيد. برای دیدن راهنمای تصویری اینجا کلیک کنید.

چگونه بعد از آزمون، نتایج آزمون را مشاهده نمایم؟

پس از اتمام برگزاری آزمون جهت مشاهده نتایج آزمون، در صفحه اصلی درس بر روی آزمون مربوطه کلیک نمایید و سپس از منوی چرخ دنده بالای صفحه نتایج را انتخاب نمایید. لیست کاملی از دانشجویان به همراه سوالات به شما نشان داده خواهد شد.  شما می توانید با کلیک روی هر سوال، پاسخ متنی دانشجو و یا فایل ارسالی را مشاهده یا دانلود نمایید.

چگونه بعد از ایجاد آزمون مجددا تنظیمات آن را ویرایش کنم؟

جهت تغییر تنظیمات آزمون بعد از ذخیره کردن لازم است در صفحه اصلی درس شروع ویرایش صفحه را بزنید و سپس از منوی ویرایش در روبروی آزمون، پیکربندی را انتخاب نمایید تا بتوانید تنظیمات را مرور یا تغییر دهید.

چگونه در آزمون تشریحی اجازه بارگذاری فایل دهم؟

اگر آزمون تشریحی طراحی می کنید حتما برای ارسال پاسخ سوال بصورت فایل توسط دانشجو لازم است "مجاز بودن ضمیمه کردن فایل" را از خیر به تعداد فایلهایی که مایلید دانشجو ارسال کند تغییر دهید.

چگونه بجای متن سوال، تصویری از سوال قرار دهم؟
چگونه نسخه پشتیبان از درس خود را بازیابی نمایم؟

به ترم جاری وارد شده و درس مورد نظر را انتخاب نمایید. برای اولین بار در هر درس فقط تالار اعلانات موجود است. از منوی چرخ دنده گزینه بازیابی را انتخاب نمایید تا به صفحه بعد هدایت شوید. در این صفحه بر روی دکمه بازیابی در جلوی فایل پشتیبان مورد نظرکه بر اساس نام فایل و تاریخ ایجاد قابل تشخیص است، کلیک نمایید تا به صفحه بعد ارجاع داده شوید. حال بر روی دکمه ادامه در زیر "بازیابی در این درس"کلیک کنید. در صفحه بعد فقط بر روی دکمه مرحله بعد کلیک کنید تا به صفحه تنظیمات درس برسید در این صفحه ابتدا بازنویسی پیکربندی درس را به بله تغییر دهید و بعد تاریخ شروع درس را تصحیح و بروز نمایید تا در ترم جاری قرار گیرد. تنظیمات درس صفحات بعدی را به طور پیش فرض پیش روید. در نهایت بازیابی انجام خواهد شد و شما در ترم جاری درس را به نام همان درس ترم قبل رونوشت 1 مشاهده خواهید کرد. برای تغییر نام، وارد درس شده و از منوی چرخ دنده و سپس انتخاب گزینه پیکربندی نام درس را به نام واقعی درس در سیستم گلستان تغییر دهید و دکمه ذخیره و نمایش را کلیک نمایید.

چگونه به بانک سوالات درس دسترسی پیدا کنم؟

جهت دسترسی به بانک سوالات، در صفحه اصلی درس بر روی آزمون مربوطه کلیک نمایید و سپس از منوی چرخ دنده بالای صفحه بانک سوال را انتخاب نمایید. لیست تمامی سوالات نمایش داده می شود و می توانید هر کدام را ویرایش نمایید.

آزمون - پشتیبان گیری

ارتقاء امنیت وب با وف ایرانی